Urząd Stanu Cywilnego

Urząd Stanu Cywilnego
Plac Wolności 2 (Ratusz)

Tel. 48 664-80-19, 48 664-26-30

Adres dla korespondencji: 05-600 Grójec ul. Józefa Piłsudskiego 47

Anna Solecka – kierownik

Anna Górecka – zastępca kierownika

Anna Romaniuk – inspektor

Iwona Traczyk – inspektor

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:

  1. sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów
  2. wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego
  3. przyjmowanie dokumentów do ślubu cywilnego
  4. wydawanie zaświadczeń potrzebnych do zawarcia związku małżeńskiego wyznaniowego (konkordatowego)
  5. wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą
  6. przyjmowanie oświadczeń o: powrocie do nazwiska osoby rozwiedzionej, uznaniu ojcostwa, pochodzeniu dziecka, nadaniu dziecku nazwiska męża matki
  7. wydawanie decyzji w sprawach:
  • sprostowania błędu pisarskiego w aktach stanu cywilnego
  • uzupełnienia, ustalenia treści aktu stanu cywilnego
  • wpisania aktu zagranicznego do polskich ksiąg
  • odtworzenia treści aktu stanu cywilnego
  • wpisania treści aktu zaginionego lub zniszczonego do ksiąg stanu cywilnego
  • skrócenia terminu zawarcia związku małżeńskiego
  • zmiany imion i nazwisk
  1. dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego na podstawie decyzji, protokołów, oświadczeń
  2. ewidencjonowanie i nanoszenie wzmianek w księgach stanu cywilnego na podstawie orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych oraz przypisków
  3. zawiadamianie właściwych organów ewidencji ludności o zarejestrowanych zdarzeniach mających wpływ na stan cywilny osób
  4. prowadzenie archiwum USC oraz właściwe zabezpieczenie zbiorów w tym archiwum
  5. współpraca z Archiwum Państwowym w zakresie przekazywania 100-letnich ksiąg stanu cywilnego
  6. przyjmowanie zgłoszeń oraz przygotowywanie wniosków o nadanie medalu „za długoletnie pożycie małżeńskie”
  7. sporządzanie testamentu alograficznego
  8. prowadzenie korespondencji konsularnej z zakresu stanu cywilnego,