Gmina i Miasto Grójec | Oficjalny serwis internetowy

Wyszukiwarka

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz.1297 ) oraz Uchwałą Rady Miejskiej Nr X/86/19  w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego z dnia12 lipca 2019r. poz.8746 ) Burmistrz Gminy i Miasta Grójec wzywa przedsiębiorcę do przedstawienia w Wydziale Gospodarki Odpadami Urzędu Gminy i Miasta Grójec ul. Mszczonowska 23 Grójec aktualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych.

Na terenie Gminy i  Miasta Grójec systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe.

Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą w wyniku której powstają odpady komunalne zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestr działalności regulowanej prowadzonego przez Burmistrza Gminy i Miasta Grójec. Wykaz dostępny jest na stronie BIP Urzędu Gminy i Miasta Grójec w zakładce:

- gospodarka odpadami

- rejestr działalności regulowanej

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m. in.: szkoły, przedszkola, urzędy, banki, pocztę, domy kultury, biblioteki, ośrodki zdrowia, apteki, lokale gastronomiczne, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy itp.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.

Odpady komunalne z nieruchomości niezamieszkałych to odpady wytwarzane w  wyniku bytności pracowników.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkalne  oraz przeznaczoną na działalność gospodarcza, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną umowę na wywóz odpadówkomunalnych

Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:

-  uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi - za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;

-  indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym  na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący, chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.

 

Jednocześnie przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego (części zamieszkałej objętej systemem gminnym od 1stycznia 2020r.) z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrole zawartych umów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297) mina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy.

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (nie ciąży na nich obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług odbioru odpadów wykonywanych przez podmiot posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy i Miasta Grójec przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Właściciele tychże nieruchomości, w ramach weryfikacji danych prowadzonej w myśl przepisów ww. ustawy, wezwani są w terminie 14 dni, od dnia doręczenia wezwania, do przedłożenia kopii aktualnych umów i dowodów uiszczania opłaty za usługę.

 

Przedsiębiorcom nie posiadającym umowy na odbieranie odpadów komunalnych z odpowiednią firmą skutkować będzie:

-nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ww. ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

- wszczęciem postepowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podstawie art.5 ust.7 ustawy z dnia 13 września 1996r.