Działalność Gospodarcza
Inne informacje:
ZASADY REJESTRACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Osoba fizyczna może podjąć działalność gospodarczą po dokonaniu zgłoszenia do Centralnej Ewidencji I Informacji O Działalności Gospodarczej (CEIDG) prowadzonej w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego ds. gospodarki.
Zgłoszenia dokonuje się na podstawie
Wniosku CEIDG-1 o wpis do Centralnej Ewidencji I Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych - wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Skarbowego.
Wniosek CEIDG-1 służy jednocześnie do zgłaszania:
zmian we wpisie do CEIDG
informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej
informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej
zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej
Wniosek CEIDG-1 posiada załączniki:
- CEIDG-RD - służy do wpisywania dodatkowych rodzajów działalności gospodarczej
- CEIDG-MW - służy do wpisywania dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej
- CEIDG-RB - służy do podawania informacji o rachunkach bankowych
- CEIDG-SC - służy do określania udziału w spółkach cywilnych
- CEIDG-PN - służy do udzielania pełnomocnictwa
- CEIDG-ZS - dodanie zarządcy sukcesyjnego
Miejsce złożenia dokumentów
Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna można wybrać jeden z trybów postępowania:
- zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line i złożyć go elektronicznie (osoby posiadające podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem lub profil zaufany),
- zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i zanieść go do wybranego urzędu gminy,
- bez logowania się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i zanieść go do wybranego urzędu gminy,
- pobrać, wypełnić i złożyć wniosek papierowy w dowolnym urzędzie gminy w Polsce - gmina przekształca go na wniosek elektroniczny (wpisuje dane do CEIDG),
- przesłać wniosek listem poleconym do wybranej gminy - podpis musi być potwierdzony notarialnie.
W przypadku Urzędu Gminy i Miasta Grójec wniosek składa się w Wydziale Spraw Obywatelskich – parter pok.nr 9; tel. 48 664 30 91 wew. 54
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz CEIDG-1
- Dowód osobisty (lub paszport) do wglądu.
Opłaty
UWAGA PRZEDSIĘBIORCO! Wszelkie czynności związane z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – prowadzonej przez Ministra Rozwoju są BEZPŁATNE.
Do wszystkich przypadków oferowania wpisu do rejestru przedsiębiorców za opłatą, przesyłanych do Państwa pocztą po zarejestrowaniu działalności gospodarczej, należy podchodzić ze szczególną ostrożnością gdyż są to oferty komercyjne.
Termin i sposób załatwienia
Organ Gminy przekształca wniosek w formę dokumentu elektronicznego nie później niż następnego dnia roboczego od dnia jego otrzymania.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. 2018 r. poz. 647)
Tryb odwoławczy
Organem ewidencyjnym jest minister właściwy ds. gospodarki.
Czynność Organu Gminy związana z przyjęciem wniosku, przekształceniem go w formę dokumentu elektronicznego i przesłaniem do CEIDG jest czynnością materialno-techniczną, od której nie przysługuje odwołanie.
Inne informacje
Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej ceidg.gov.pl
BAZA PRZEDSIĘBIORCÓW -> NIP -> WYŚWIETL SZCZEGÓŁY -> DRUKUJ.